Wpis do rejestru BDO

Wpis do rejestru BDO krok po kroku. Przeciw morzu firmowych odpadów

Zalewa nas morze. Wcale nie jest niebieskie. Nie szumi. W dodatku na próżno szukać w nim przyjemnego orzeźwienia, które dają bryza i temperatura niższa od ciepłoty otoczenia. Zalewa nas morze śmieci. Rządzący radzą sobie z tym, jak potrafią. Właśnie dlatego powstał skrótowiec, który straszy przedsiębiorców.

Sprawdź również: doradca podatkowy Bydgoszcz

Dzisiaj o BDO – Co to jest?

Skrót BDO z pewnością obił się o uszy przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2020 roku, kiedy wszedł w życie, niektórzy zdążyli się z nim „zaprzyjaźnić”. Rządzący o to zadbali. Stworzyli nawet specjalny system, by ułatwić elektroniczne przesyłanie danych. Czym zatem jest to tajemnicze BDO?

Rozwinięcie skrótu brzmi: „Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami”. Strasznie długa nazwa. Zatem posługujmy się naszym BDO firm. To system opracowany przez ministerstwo środowiska. Jest rejestrem, który ułatwi ewidencję odpadów wytwarzanych przez przedsiębiorców. Wpis do rejestru BDO dotyczy firm produkujących odpady po opakowaniach, opakowania, jak i przedsiębiorstwa obracające opakowaniami. Warto zatem wiedzieć czym jest ewidencja odpadów, kogo dotyczy i jakie są konsekwencje niezastosowania się do ustawy o odpadach nakładającej obowiązek monitorowania gospodarki odpadami przedsiębiorstw w bardzo szczegółowym zakresie.

Obowiązek rejestracji podmiotów 2024 – czy dotyczy też Ciebie?

Obowiązek rejestracji dotyczy niemalże każdego przedsiębiorcy. Nie ma znaczenia wielkość firmy, bo zasada obowiązuje od małych zakładów fryzjerskich, po wielkogabarytowe markety. Tę kwestię reguluje art. 50 ustawy o odpadach. To dokument, w którym sprawdzisz, czy wpis do rejestru BDO obowiązuje także Ciebie.

Dlaczego to takie ważne? Bo wpis należy uzyskać jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Czy istnieje jakaś instrukcja, jak to zrobić? Taki wpis do rejestru BDO krok po kroku? Część informacji wyczytasz na rządowej stronie gov.pl. Oczywiście nie dla wszystkich urzędowy język jest zrozumiały, więc podam inne wyjścia z tej sytuacji. Żeby uniknąć wątpliwości, skorzystaj z porady u doświadczonego doradcy podatkowego lub wykonaj symulację na stronie https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/. 


Istnieje też „biała lista”. To wytyczne dotyczące przedsiębiorców zwolnionych z obowiązku rejestracji podmiotów 2022 w BDO. Dotyczy firm, które wytwarzają odpady wyłącznie w częściach wspólnych. Na liście tej znajdą się pracownicy biur. Odpady powstają w wyniku codziennego funkcjonowania osób zatrudnionych w firmie. Numerem dwa są firmy, które spełniają określone normy w ilościach wytwarzanych odpadów (gruzu, odpady drewniane oraz metalowe, opakowania z tworzyw sztucznych, szklanych i papierowych, a także przeterminowane produkty spożywcze). W przypadku firm zwolnionych z obowiązku rejestracji podmiotów 2024 BDO powstała lista, którą znajdziesz na stronie http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190002531.

Uproszczona ewidencja odpadów

Uproszczona ewidencja odpadów to termin dość mylny, bo wcale jest to prosta ewidencja, aczkolwiek faktycznie zakres informacji, jakie wymaga, jest znacznie okrojony i sprowadza się jedynie do wypełnienia kart przekazania odpadu. Do prowadzenia uproszczonej ewidencji odpadów uprawnionymi podmiotami są firmy wytwarzające odpady niebezpieczne w ilości maksymalnie 100 kg na rok, oraz przedsiębiorcy wytwarzający odpady inne niż niebezpieczne i komunalne w ilościach maksimum 5 ton na rok, a także podmioty transportujące odpady w ramach wyłącznej usługi transportu, ponadto przedsiębiorstwa władający ziemią, na której komunalne osady ściekowe są stosowane w rolnictwie, rozumianym jako uprawa wszystkich płodów rolnych wprowadzanych do obrotu handlowego, włączając w to uprawy przeznaczane do produkcji pasz oraz do uprawy roślin nieprzeznaczonych do spożycia i do produkcji pasz.

Wywóz śmieci a BDO

Jak to wygląda w praktyce? Przedsiębiorca, który zauważy przepełniony kontener na odpady, wystawia kartę przekazania śmieci. To dokument, na którym znajdują się informacje o rodzaju, wadze oraz kodzie odpadów. Następnie dane te nanosi na wersję elektroniczną systemu BDO. Wystarczy je wprowadzić, a wybrana firma przewozowa sama zgłosi się po odpady. Śmieci pojadą do miejsca ich składowania lub utylizacji. Dlaczego wymieniam te czynności po kolei? Bo nie jest to bez znaczenia. Każdy krok dotyczący odpadów zarejestrowanych w systemie BDO jest monitorowany.

Niewiadoma

BDO to tak naprawdę żadna nowość. Jego zasady funkcjonują już od 2018 roku. Mimo to, dla wielu przedsiębiorców gospodarka odpadami firmowymi to nadal wielka niewiadoma mimo upływu kolejnych lat. Dlatego powstały samouczki i symulacje na stronie https://bdo.mos.gov.pl/.


Polska musi dopasować się do europejskich standardów gospodarki odpadami. W przeciwnym razie zaleje nas morze śmieci. Dlatego ministerstwo walczy z problemem, jak umie. A przedsiębiorcy mierzą się na co dzień z ich pomysłami oraz niedopowiedzeniami, które wiążą się z każdymi zmianami. W tej perspektywie pomoc doradcy podatkowego nabiera nowego charakteru. Pomoże uniknąć kary, zrobić coś dla środowiska i osiągnąć błogi, „święty spokój”. Istotne jest, aby dopełnić obowiązku rejestracji, by nie narazić się na wysokie kary za brak lub błędy w deklaracji. Jeśli nie wiemy, czy możemy być zwolnieni z BDO, lepiej jest zapytać, skonsultować swoją sytuację z doradcą podatkowym niż ryzykować obciążenie karą. 

Karta ewidencji odpadów

Każdorazowo gdy wytworzono odpady i wymagają one przekazania właściwym służbom powstaje obowiązek wystawienia karty ewidencji odpadów w BDO. Częstotliwość KEO zależy od profilu firmy i kodu odpadów wytwarzanych, inaczej się to przedstawia w firmie produkcyjnej, inaczej w branży remontowej itp. Na częstotliwość KEO wpływ na także to czy firma produkuje odpady w siedzibie firmy, czy poza miejscem siedziby firmy. Warto zwrócić uwagę na poprawność wypełniania KEO, gdyż kary za niewłaściwe uzupełnienie ewidencji mogą sięgać miliona złotych. Wszystkie dane z KEO w BDO są na bieżąco monitorowane i może dojść do sytuacji, kiedy w wyniku błędu w wypełnieniu karty ewidencji odpadów firma zostanie ukarana za niewłaściwe magazynowanie, przetwarzanie odpadów. 

Jedna karta ewidencji odpadów dla jednego kodu odpadu w danym miejscu prowadzenia działalności (MPD). Wpisy muszą być zrobione zaraz po zakończeniu miesiąca kalendarzowego. Każda karta posiada lewą i prawą stronę.  Lewa strona określa pochodzenie odpadów, a prawa – gospodarowanie odpadami. Numer karty odpadów nadaje przedsiębiorca, zwykle jako numer porządkowy łamany przez kod odpadu i rok, którego karta dotyczy.  W karcie ewidencji odpadów podajemy kod oraz rodzaj odpadu (nazwę odpadu) zgodnie z katalogiem odpadów. 

Gospodarowanie odpadami w swoim zakresie jest możliwe w ramach odzysku, recyklingu lub unieszkodliwienia, co należy zaznaczyć w karcie ewidencji odpadów zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2 do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach. 

Wypełniając kartę ewidencji odpadów, nie można zapominać o wpisaniu oznaczenia karty przekazania odpadów innemu podmiotowi. Jeśli odpady zostały przejęte z innej miejscowości, należy wpisać adres z miejsca odbioru. W KEO wymagane jest oznaczenie podmiotu, jakiemu odpady przekazaliśmy z adresem włącznie,  a także formą prawną podmiotu czy jest to przedsiębiorstwo, czy też osoba fizyczna. 

Ewidencja odpadów – roczne sprawozdanie

Nie ma znaczenia, czy w 2023 roku były deklarowane odpady, czy nie, wymagane jest złożenie sprawozdania BDO 2024 za rok 2023 rok. Zgodnie z nowymi zasadami sprawozdanie należy złożyć do 15 marca kolejnego roku. Sprawozdanie zawiera 13 działów i 31 tabel. Karty przekazania odpadów powinny być zgodne ze sprawozdaniem, jednak brak kart w roku nie zwalnia wytwórcy odpadów z obowiązku złożenia sprawozdania. Może się zdarzyć, że w sprawozdaniu wykazane zostaną odpady bez karty przekazania odpadów. Korekty sprawozdania BDO można złożyć do 5 lat. Złożenie sprawozdania w BDO po upływie terminu obowiązującego obowiązku jest możliwe i powinne, a jednocześnie traktowane jako wykroczenie zagrożone grzywną do 5 000 zł zgodnie z kodeksem wykroczeń. 

W 2022 roku zostały wdrożone zmiany w module sprawozdawczym w BDO. Pojawił się obowiązek wskazania nowych odpadów i raportowania odpadów żywnościowych. Aktualnie sprawozdania wypełniane i przesyłane są wyłącznie elektronicznie. 

Leave a Comment