Informacje O Spółkach

Ćwierkają o nich jaskółki – informacje o spółkach

W przysłowiach polskich ukrywa się stara, ludowa mądrość. Dlaczego pisze o tym na blogu dotyczącym podatków? Bo jak się okazało, wiedza naszych pradziadów jest aktualna także dzisiaj. W świetle przepisów, które obowiązują od stycznia 2021 przysłowie powiedziały jaskółki. Wyćwierkały mądrość, że niedobre są spółki. Dzisiaj ta prawda nabiera jeszcze większej mocy.

Informacje o spółkach

Jak to zwykle bywa, Nowy Rok przyniósł zmiany. Dlatego od stycznia rozpoczęło się poruszenie wśród właścicieli spółek komandytowych. A wszystko przez zmiany podatkowe. Zgodnie z ustaleniami, które dotarły do uszu Polaków z obrad sejmowych, spółki objęły nowe koszty, które do tej pory ich nie dotyczyły. Chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych. Najpierw podatek płaci spółka jako podatki CIT. Następnie podatek obejmuje wspólników spółki, którzy płacą podatek od dochodu PIT.

Co prawda istniała możliwość, by nowe obowiązki podatkowe odwlec do maja. Ale i tak zapłacić będzie trzeba. Już z daleka wiadomo, czym to pachnie. Dlatego właściciele spółek na masową skalę poszukują rozwiązań. Gdzie znaleźć informacje o spółkach, które pomogą zaoszczędzić pieniądze, czas i nerwy? Istnieje możliwość przekształcenia spółki komandytowej np. w jawną. Jeżeli zwróciłeś się o pomoc do właściwego specjalisty, z pewnością masz już złożone stosowne oświadczenie. Trzeba to było zrobić do końca stycznia. Ale czy spełniłeś pozostałe warunki?

Sprawdź również: Kancelaria podatkowa Bydgoszcz

Nie na 100%

Spółka jawna nie jest jednak rozwiązaniem dla każdego. Nowe przepisy wyraźnie zaznaczają pewne granice podatkowe. Przeobrażenie spółki komandytową w jawną nie będzie korzystne jeżeli:

– choćby jeden ze wspólników spółki nie jest osobą fizyczną,

– spółka jawna nie złoży informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego osób prawnych, a posiadających prawo do zysku z tej spółki. Złożenie informacji powinno się odbyć według przyjętego wzoru i przed rozpoczęciem roku obrotowego.

– nie złożysz informacji o zmianach dotyczących wspólników innych niż osoby fizyczne w terminie 14 dni.

Zegar wybił już godzinę zero. Zgodnie z przepisami, pierwszą informację należało złożyć do 31 stycznia 2021 roku. Jeżeli ten obowiązek nie został dopełniony, spółka jawna zostanie z automatu objęta podatkiem CIT i pociągnie za sobą podwójne opodatkowanie dochodów osiąganych przez wspólników.

Co zrobić, jeżeli przegapiłeś terminy? Najlepiej skonsultować dalsze kroki z doradcą podatkowym. To najbardziej aktualne źródło informacji o spółkach. Strategia powinna być dobrze przemyślana. Tylko takie działanie jest zasadne.