Zmiany w CIT 2024

Niebawem w życie wejdą zmiany dotyczące podatku CIT. To minimalny podatek dochodowy, który obowiązuje już od stycznia 2024. Co powinieneś o nim wiedzieć?

Podatek CIT – kiedy się płaci?

Nim przejdziemy do meritum, warto poznać kilka faktów i definicji dotyczących podatku CIT 2024.

Co to jest CIT?

CIT to danina wprowadzona do polskiego systemu podatkowego w 1989 roku. Jest to podatek dochodowy od osób prawnych. Danina dotyczy także spółek kapitałowych i komandytowo-akcyjnych.

O tym czy podatek CIT obowiązuje również Ciebie decyduje zasada rezydencji. Chodzi o lokalizację firmy. Jeżeli jej siedziba znajduje się na terytorium Polski, powstaje nieograniczony obowiązek podatkowy. W tej sytuacji od całości dochodów trzeba zapłacić podatek CIT

Jeżeli Twoja firma funkcjonuje (siedziba, zarząd) poza terytorium RP, obowiązuje Cię ograniczony obowiązek podatkowy. Dalej opłacasz podatek CIT, ale jego wysokość zależy od dochodów osiągniętych na terytorium kraju.

Ile wynosi CIT 2024?

Podatek minimalny obejmie podatników CIT, którzy wykażą stratę lub bardzo niskie dochody za dany rok. Obejmie większych podatników, ale także spółki. Jego wysokość jest ujęta w ustawie. Zgodnie z art. 24ca ustawy o CIT, wynosi 10%. . Obowiązek zapłaty powstanie jeżeli stosunek dochodu do przychodu będzie mniejszy niż 2%.

Podatek CIT 2024 – dlaczego i po co ?

Zmiany w CIT 2024 uchwalone przez rząd są wstępem do wprowadzenia nowych przepisów. Wśród głównych założeń, pojawiają się uzyskanie sprawiedliwego systemu podatkowego, a także rozwój gospodarczy. O tym czy plan zostanie zrealizowany już wkrótce przekona się każdy podatnik. Rok 2024 będzie pierwszym, w którym podatnicy będą obliczać podatek minimalny.

Jakie zmiany w CIT 2024?

Zmiany w  CIT 2024 dotyczą: minimalnego podatku CIT, uchylenia przepisów „ukrytej dywidendy”, podatku od porzuconych dochodów, zniesienia obowiązku składania załącznika w ramach „ulgi za długi”. Obejmie polskie spółki holdingowe, w zakresie dokumentacji transakcji rajowych.

Wolni od podatku CIT

Istnieją grupy podatników, których nie obowiązuje podatek CIT. Kiedy się płaci, a kiedy nie trzeba? I tutaj nie mam dobrej informacji. Podatek nie ominie większości przedsiębiorców działających w naszym kraju. W dużej mierze z obowiązku płacenia podatku CIT 2024 są zwolnione wyłącznie podmioty państwowe. Należą do nich między innymi NBP, Skarb Państwa czy ZUS. Wlicza się tutaj także organizacje religijne jednostki budżetowe, a także wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Z podatku CIT 2024 są jednak zwolnione niektóre dochody. Z ustawy wynika, że dotyczą zysków wygenerowanych w związku z prowadzeniem szkół i na nie przeznaczonych. Obowiązek nie obejmuje także dochodów sportowych spółek akcyjnych, narodowych funduszy inwestycyjnych czy kościelnych osób prawnych i związków wyznaniowych.

Jak obliczyć podatek CIT – przykład

Teoria już była, czas na praktykę. Skoro wiadomo, że podatek CIT 2024 obejmie większość przedsiębiorców działających na terenie RP, poznajmy jego wysokość. By obliczyć daninę, podlicz przychody. Następnie odejmij koszty ich uzyskania. Wynik, który uzyskasz da Ci podstawę opodatkowania. Od tego dochodu zapłacisz podatek CIT 2024 w odpowiedniej stawce.

Zmiany w CIT 2024 budzą wątpliwości wielu podatników. Padają pytania o to, jak wpłyną na indywidualną sytuację przedsiębiorców. Jeżeli lektura tego artykułu wywołała w Tobie podobne emocje, wykup poradę on-line z doradcą podatkowym. Dzięki temu rozliczysz się z urzędem bez obaw o popełnienie błędów.