Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców 2022

Ostatnie dwa lata to czas naprawdę trudny dla wielu biznesów. Szczególnie od stycznia, gdy w życie wszedł Nowy Ład, wielu właścicieli firm poszukuje ulg podatkowych dla przedsiębiorców 2022. Dlatego dla ułatwienia, zebrałem te najważniejsze w jednym miejscu.

Kwota wolna od podatku dla przedsiębiorców

By uzyskać informacje o kwocie zwolnionej z podatku, usłyszysz pytanie o formę opodatkowania swojej działalności. Warto o niej pamiętać, gdy będziesz rozliczać PIT za 2022 roku. Stanie się to co prawda dopiero w styczniu 2023, jednak zerknij, na co zwrócić uwagę.

Jaka jest kwota wolna od podatku dla przedsiębiorców?
W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, należy wziąć pod uwagę formę opodatkowania:

skala podatkowa – uzależnia kwotę wolną od podatku od wysokości uzyskanego dochodu
ryczałt – brak kwoty wolnej od podatku
podatek liniowy – brak kwoty wolnej od podatku.

To jedna z wielu zależności, która wpływa na zmianę formy opodatkowania prowadzonej działalności. Klienci naszej kancelarii wielokrotnie pytają o to, która z nich będzie korzystniejsza. Moja odpowiedź każdorazowo brzmi: to zależy. Od czego? OD specyfiki prowadzonej działalności. By udzielić pełnej odpowiedzi, wnikliwie analizuję niektóre dane. Tylko na tej podstawie jestem w stanie podać odpowiedź, a także pomóc w napisaniu wniosku o zmianę formy opodatkowania 2022.

Zmiany dla jednoosobowych firm

Wśród polskich przedsiębiorców, większość prowadzi jednoosobowe działalności gospodarcze. Wzrost kosztów prowadzenia firmy od 2022 roku sprawił, że właściciele intensywniej poszukują możliwości zredukowania kosztów. Popatrzmy, jakie ulgi dla firm jednoosobowych warto wziąć pod uwagę?
Warto zapoznać się z ulgą B+R oraz IP Box. Pierwsza z nich oznacza możliwość opodatkowania wydatków związanych z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych (B+R). Druga polega na opodatkowaniu dochodów wynikających z praw autorskich, patentów, które wynikają z rozwinięci działalności B+R.
Powyższa ulga to jedna z nowości, którą warto się zainteresować. Jednak możliwości jest znacznie więcej. Każdy właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej powinien racjonalnie zarządzać finansami. Być może niektóre wydatki uda się podpiąć pod koszty poniesione z tytułu prowadzenia firmy.

Co można wrzucić w koszty firmy jednoosobowej 2022?

Możliwości są naprawdę różne i w wielu przypadkach zależą od specyfiki działalności. Dla przykładu jeżeli masz firmę, której siedziba jest tożsama z miejscem Twojego zamieszkania, kosztem będą opłaty mieszkaniowe. Warto też doliczyć opłaty za telefon czy Internet. Jednak o większość z nich, warto zapytać doradcę podatkowego.

Ulgi podatkowe 2022 dla firm produkcyjnych

Prowadzisz biznes oparty na produkcji? W takim razie zainteresuj się ulgą na robotyzacje. To opcja przeznaczona dla firm, które stosują roboty przemysłowe usprawniające produkcję. Ta inwestycja oznacza nie tylko wzrost wydajności. Od 2022 roku niesie za sobą także oszczędności. Przedsiębiorcy odliczą aż 50% kosztów takiej inwestycji. Na uzyskaną z tytułu tej ulgi kwoty złożą się dwa elementy:

a) koszty podatkowe związane z inwestycją w robotyzację
b) wydatki związane z inwestycją: leasing lub zakup robotów, oprogramowania, osprzętu, szkolenia dla pracowników.

Ulgi podatkowe 2022 – estoński CIT

Estoński CIT to żadna nowość dla przedsiębiorcy. Mowa o ryczałcie od dochodów wykazywanych przez spółkę. Dzięki niemu spółka uniknie papierologii podatkowej, m.in. nie ma obowiązku prowadzenia rachunkowości podatkowej oraz obliczania kosztów amortyzacyjnych czy związanych z uzyskaniem przychodów. Podatnik objęty estońskim CIT-em płaci podatki nieregularnie, np. raz na kwartał. W dodatku kontroluje wysokość tego opodatkowania.
Ulga weszła w życie już w 2021 roku. Jednak z nastaniem 2022 zyskała nowe rozszerzenie, dzięki któremu dotyczy spółek: prostych, komandytowych i komandytowo – akcyjnych, nie tylko spółek z o.o. jak do tej pory.

Ulgi podatkowe 2022 dla pracowników

Największe zmiany nastąpiły 1 lipca 2022 roku. To właśnie wtedy zniesiono ulgę dla klasy średniej, która obowiązywała od stycznia 2022 roku. Przepisy dotyczyły sporej grupy Polaków opodatkowanych według skali podatkowej: pracowników zatrudnionych z tytułu umowy o pracę, a także pracujących emerytów.
Zastąpiło ją obniżenie stawki podatku w skali podatkowej o 5%, czyli z 17% na 12%. Zmiana pociągnęła za sobą pewne konsekwencje. Wielu podatników zapłaciło podatek wyższy od naliczonego według nowych zasad. W tym przypadku zadziała specjalny mechanizm, który gwarantuje zwrot tej nadpłaty.

Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców 2022 to temat, który warto dokładnie przeanalizować z doradcą podatkowym. Tylko w ten sposób coś, co ma odciążyć firmowy budżet, rzeczywiście spełni swoją rolę.